JAN HOET MAAKT TENTOONSTELLING OVER OORLOG
Jan Hoet (rechts) met Wilfried Hagebölling bij een van
diens beelden.
Koeien moesten plaats maken voor beelden. Op een vredig stadsplein
verscheen een isoleercel uit Abu Ghraib. Wie Jan Hoet uitnodigt om een
expositie over oorlog op te zetten, moet tegen een stootje kunnen.
De tentoonstelling heet Colossal en heeft plaats in de bosrijke
omgeving van Osnabrück. Rond grote boerderijen en kastelen, op een antiek
slagveld en in de stad Osnabrück zelf gingen twintig kunstenaars uit dertien
landen aan de slag met een onuitputtelijk thema: de oorlog. De aanleiding was
de herdenking van de Varusslag, die precies 2.000 jaar geleden in deze streek
de loop van de geschiedenis veranderde (zie hieronder).
'Er is geen volk dat zo intens met zijn geschiedenis begaan is als het
Duitse', zegt Jan Hoet, de curator van Colossal. 'Daarom werk ik hier
graag, zeker als het over een beladen thema gaat. Ik vond het ook interessant
om kunstenaars van vandaag te confronteren met heel die Germaanse wereld en
met de problematiek van de oorlog.'
Het landschap waarin Hoet de tentoonstelling mocht maken, bleek een echt
geschenk te zijn. De heuvelende omgeving van Osnabrück, waar resten van het
Teutoburgerwoud afwisselen met uitgestrekte weiden en velden, is een lust voor
het oog en een paradijs voor fietsers. Een deel van de werken is opgesteld op
het antieke slagveld van Kalkriese, waar de moordende strijd tussen Germanen
en Romeinen waarschijnlijk heeft plaatsgehad.
Torens
Ondanks een relatief klein budget van een half miljoen euro wist Hoet grote
namen van de hedendaagse kunst zoals Dennis Oppenheim, Pedro Cabrita Reis en
Yue Minjun voor het project te interesseren. 'Kunstenaars die met mij werken,
werken zonder honorarium', zei Hoet met een stalen gezicht aan een Duitse
journalist die er niet goed aan uit kon.
'Met mensen als Jan Hoet of vroeger Harald Szeemann mogen werken, is voor een
kunstenaar een droom', zegt de Spanjaard Fernando Sanchez Castillo. 'Het zijn
curatoren die voor honderd procent achter de kunstenaars staan. Ze hebben lak
aan reglementen en bezoekerscijfers - tegenwoordig een terreur in de
museumwereld - maar ze zorgen ervoor dat kunstenaars het werk kunnen maken dat
ze voor ogen hebben. Hoe gek het ook klinkt en hoeveel tegenstand er ook moet
worden overwonnen.'
Sanchez Castillo heeft zelf een van de knapste beelden van de tentoonstelling
gemaakt. Op het antieke slagveld van Kalkriese presenteert hij een
ruiterstandbeeld van de Spaanse dictator Franco als een archeologische vondst.
'Het is het eerste beeld van Franco dat door een democratisch land is
betaald', zegt de kunstenaar lachend. Het thema oorlog hangt voor hem samen
met de Spaanse Burgeroorlog.
Zoals steeds gaf Jan Hoet ook Belgische kunstenaars een plaats in zijn
tentoonstelling. Wim Delvoye presenteert twee prachtige bronzen beelden met
zwart patina. Het thema oorlog bracht hem op het idee van het kwaad en de
erfzonde. Op het eerste gezicht stellen zijn beelden slangen voor, maar bij
nader toezien blijkt het om verwrongen kruisbeelden te gaan. Ives Maes
plaatste op het slagveld van Kalkriese waarschuwingsborden voor 'biologisch
afbreekbare mijnen'.
Colossal heeft een avontuurlijk parcours. De ene kunstenaar maakte een
reconstructie van de bunker waar Hitler de aanslag van Von Stauffenberg
overleefde (Bazon Brock), een andere plaatste een isoleercel uit Abu Ghraib
voor het voormalige hoofdkwartier van de nationaal-socialistische partij in
Osnabrück (Wilfried Hagebölling). Er zijn buitengewoon poëtische werken,
zoals dat van de Portugese kunstenaar Rui Chafez die in zijn beeld de lokken
van een Germaanse schone oproept, maar ook grappige zoals dat van Denis
Oppenheim, die voor het station van Osnabrück een lichtinstallatie plaatste
waarin de Varusslag als een comic strip wordt voorgesteld.
Een tip: vanaf 15 mei kunt u een bezoek aan Colossal combineren met een
grote historische tentoonstelling over de Varusslag in het Museum van
Kalkriese. Dan hebt u de ideale wisselwerking tussen geschiedenis en
hedendaagse kunst waarvan dit project een geslaagd voorbeeld is.
'Colossal' op verschillende locaties in en rond Osnabrück en in het Park
Kalkriese loopt tot 31 december 2011. Handige plannetjes vindt u bij de start
in het Museum en Park Kalkriese, Venner Strasse 69, Bramsche-Kalkriese,
dagelijks open van 10 tot 17 uur.