Amsterdam Oud-Zuid tweede in
dienstverleningswedstrijd
Stadsdeel
Oud-Zuid is afgelopen donderdag tijdens de Concernmarkt op de tweede plaats geëindigd
in de strijd om de dienstverlenings-bokaal. Samen met Dienst Wonen won Oud-Zuid
de tweede prijs voor het project 'Conflictmanagement in de bezwaarfase: de
methode Overijssel'. Namens ons stadsdeel namen Wien en Juta Cohen
vol trots een oorkonde in ontvangst.
Dienst
Wonen legde ook beslag op de eerste prijs. Wethouder Tjeerd Herrema reikte de
prijzen uit. De prijs voor Excellente Dienstverlening is dit jaar voor het eerst
uitgereikt. Het komt voort uit de ambitie van de gemeente Amsterdam om in de
jaren 2007-2010 uit te groeien tot één van de beste overheidsdienst-verleners. Een
gemeente die bereikbaar en toegankelijk is voor alle Amsterdammers.
Wat is de
methode Overijssel?
De succesvolle methode ‘conflictmanagement in de
bezwaarfase’ (Mediation) waarmee de provincie Overijssel in 2001 startte wordt
overgenomen door de gemeente Amsterdam. Met een subsidie van InAxis
(innovatiecentrum voor openbaar bestuur) wordt in Amsterdam in tien pilots –
zes stadsdelen en vier diensten – met de Overijsselse methode proefgedraaid.
De provincie zal in totaal honderd ambtenaren en zes trainers in Amsterdam
opleiden.
Tijdens de startbijeenkomst roemde burgemeester van
Amsterdam Job Cohen de Methode Overijssel, zoals Amsterdam de aanpak heeft
gedoopt. “Laten we dat gewoon jatten. Het is goed en verstandig om dat te
doen. Ook al komt de oplossing uit het oosten”, aldus Cohen. De commissaris
van de koningin in Overijssel, Geert Jansen, benadrukte dat de Methode
Overijssel tot meer maatwerk in de afhandeling van geschillen leidt en dat
burgers mede verantwoordelijk worden voor de oplossing ervan. Er is volgens hem
niet zo veel verschil tussen Amsterdam en Overijssel: burgers willen gezien en
gehoord worden! Daarna zette hij samen met Cohen zijn handtekening onder de
samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie en de hoofdstad.