Terug

Amsterdam Oud-Zuid tweede in dienstverleningswedstrijd

Stadsdeel Oud-Zuid is afgelopen donderdag tijdens de Concernmarkt op de tweede plaats geëindigd in de strijd om de dienstverlenings-bokaal. Samen met Dienst Wonen won Oud-Zuid de tweede prijs voor het project 'Conflictmanagement in de bezwaarfase: de methode Overijssel'. Namens ons stadsdeel namen Wien  en Juta Cohen vol trots een oorkonde in ontvangst.

Dienst Wonen legde ook beslag op de eerste prijs. Wethouder Tjeerd Herrema reikte de prijzen uit. De prijs voor Excellente Dienstverlening is dit jaar voor het eerst uitgereikt. Het komt voort uit de ambitie van de gemeente Amsterdam om in de jaren 2007-2010 uit te groeien tot één van de beste overheidsdienst-verleners. Een gemeente die bereikbaar en toegankelijk is voor alle Amsterdammers.

Prijsuitreiking Concernmarkt

Wat is de methode Overijssel?

De succesvolle methode ‘conflictmanagement in de bezwaarfase’ (Mediation) waarmee de provincie Overijssel in 2001 startte wordt overgenomen door de gemeente Amsterdam. Met een subsidie van InAxis (innovatiecentrum voor openbaar bestuur) wordt in Amsterdam in tien pilots – zes stadsdelen en vier diensten – met de Overijsselse methode proefgedraaid. De provincie zal in totaal honderd ambtenaren en zes trainers in Amsterdam opleiden.

Tijdens de startbijeenkomst roemde burgemeester van Amsterdam Job Cohen de Methode Overijssel, zoals Amsterdam de aanpak heeft gedoopt. “Laten we dat gewoon jatten. Het is goed en verstandig om dat te doen. Ook al komt de oplossing uit het oosten”, aldus Cohen. De commissaris van de koningin in Overijssel, Geert Jansen, benadrukte dat de Methode Overijssel tot meer maatwerk in de afhandeling van geschillen leidt en dat burgers mede verantwoordelijk worden voor de oplossing ervan. Er is volgens hem niet zo veel verschil tussen Amsterdam en Overijssel: burgers willen gezien en gehoord worden! Daarna zette hij samen met Cohen zijn handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie en de hoofdstad.