Home Prius technisch Prius nieuws Prius links

Prius Technisch

 

Benzine motor Prius:

James Atkinson heeft een motor ontwikkeld die het mogelijk maakt om via ingenieuze overbrenging het volume van de inlaat/uitlaatslag t.o.v. de compressie arbeidsslag te variëren.

Het doel van deze aanpassing is, volgens Atkinson, om het vermogensverlies dat ontstaat tijdens de compressieslag in een conventionele motor te verminderen. De vermindering van het vermogensverlies tijdens de compressieslag is groter dan het verlies aan vermogen uit de arbeidsslag. Het rendement zal daardoor omhoog gaan.

De Prius THS II accuset is van het type Nikkel metaal hydride (NiMH).
Deze uiterst krachtige accu heeft een gewicht van 45 Kg.
Deze accu heeft op dit moment de hoogste vermogensdichtheid ter wereld.

De HV accuset bestaat uit:


28 Modules
6 Cellen per Module
168 Cellen totaal
1.2 Volts per Cel
201.6 Volts totaal
6,5 A/h (3h)

De motor/generator (MG1) in de Prius heeft twee functie's:

De eerste functie is opwekken van elektrische energie t.b.v. de accu,s en de elektromotor, MG1 werkt dan als generator.
De tweede functie is het starten van de verbrandingsmotor, MG1 werkt dan als motor.
 

Prestaties :

topsnelheid: 170 km/h
acceleratie: 0-80 km/h 7.4 s
acceleratie: 0-100 km/h 10,9 s
acceleratie: 0-120 km/h 15,1 s
acceleratie: 60-100km/h 7.2 s
acceleratie: 80-120km/h 8.4 s
verbruik binnen b.k.: 5.0 l/100km
verbruik buiten b.k.: 4.2 l/100km
verbruik gecombineerd: 4,3 l/100km
CO2 uitstoot 104 g/km


BPM perikelen per 1 juli 2006


Met ingang van 1 juli 2006 wordt het gebruik van energiezuinige auto’s gestimuleerd door de BPM via een bonus/malus stelsel. Voor auto’s die binnen hun klasse zuinig zijn (met energielabel A en B) wordt een verlaging (bonus) van BPM verleend. Voor auto’s die in hun klasse onzuinig zijn (met energielabels D, E, F en G) wordt een verhoging (malus) van BPM opgelegd. Voor auto’s die zijn ingedeeld in klasse C heeft het bonus/malus stelsel geen gevolgen, aangezien de huidige BPM korting van € 1540,= voor auto's zonder dieselmotor blijft bestaan. Het nieuwe bonus/malus stelsel komt bovenop de huidige kortingsregeling. Personenauto’s die vóór 1 juli 2006 voor het eerst in gebruik zijn genomen, vallen niet onder deze nieuwe regeling.

Voor hybride personenauto’s die behoren tot energie-efficiëntieklasse A vervalt de algehele vrijstelling van BPM per 1 juli 2006. Voor deze auto’s geldt met ingang van 1 juli 2006 tot 1 juli 2008 een verlaging van € 6.000 voor de BPM. Voor hybride personenauto’s die tenaamgesteld zijn op of na 1 januari 2006 en die behoren tot energie-efficiëntieklasse B, geldt met ingang van 1 januari 2006 tot 1 juli 2008 een verlaging van € 3.000 aan BPM.

Voor auto’s met een conventionele aandrijving (benzine of diesel) geldt vanaf 1 juli 2006 een bonus van ten hoogste € 1.000 en een malus van maximaal € 540.

 

Energie-efficiëntieklasse Hybrides
A
B
BPM wordt verlaagd met €:
€ 6000
€ 3000
Energie-efficiëntieklasse conventioneel
A
B
C
D
E
F
G
BPM wordt verlaagd met €:
€ 1000
€ 500
--------
 
BPM wordt verhoogd met €: