Home | Prius technisch | Prius nieuws | Prius links |
Benzine motor Prius:
James Atkinson heeft een motor ontwikkeld die het mogelijk maakt om via ingenieuze overbrenging het volume van de inlaat/uitlaatslag t.o.v. de compressie arbeidsslag te variëren.
Het doel van deze aanpassing is, volgens Atkinson, om het vermogensverlies dat ontstaat tijdens de compressieslag in een conventionele motor te verminderen. De vermindering van het vermogensverlies tijdens de compressieslag is groter dan het verlies aan vermogen uit de arbeidsslag. Het rendement zal daardoor omhoog gaan.
De Prius THS II accuset is van het type Nikkel metaal hydride (NiMH).
Deze uiterst krachtige accu heeft een gewicht van 45 Kg.
Deze accu heeft op dit moment de hoogste vermogensdichtheid ter wereld.
De HV accuset bestaat uit:
28 Modules
6 Cellen per Module
168 Cellen totaal
1.2 Volts per Cel
201.6 Volts totaal
6,5 A/h (3h)
De
motor/generator (MG1) in de Prius heeft twee functie's: De eerste functie is opwekken van elektrische energie t.b.v. de accu,s en de elektromotor, MG1 werkt dan als generator. De tweede functie is het starten van de verbrandingsmotor, MG1 werkt dan als motor. |
|
|
Prestaties :
topsnelheid: 170 km/h
acceleratie: 0-80 km/h 7.4 s
acceleratie: 0-100 km/h 10,9 s
acceleratie: 0-120 km/h 15,1 s
acceleratie: 60-100km/h 7.2 s
acceleratie: 80-120km/h 8.4 s
verbruik binnen b.k.: 5.0 l/100km
verbruik buiten b.k.: 4.2 l/100km
verbruik gecombineerd: 4,3 l/100km
CO2 uitstoot 104 g/km
BPM perikelen per 1 juli 2006 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|