Rivierzone
Vlaardingen
28 november 2010,
Het is nog wachten op de
start van de bouw van huizen aan de
Galgkade (zie hieronder het bericht van
juni 2009). Intussen stond in de
'Rivierzone Brichten' van juli 2010 het
onderstaande bericht. Hte is maar heel
langzaam dat er iets gebeurd....
Koningin
Wilhelminahaven
Verder is er nieuws over
een woningbouw project aan de Koningin
Wilhelminahaven (zuidzijde). Daar komen
250 woningen. Zie
hier het bericht van oktober 2010
daarover.
27 juni 2009,
Huizen aan de Galgkade:
start bouw nog in 2009
Lees
hier de laatste Rivierzone brochure
(februari 2008)
Lees
hier de laatste Rivierzone berichten met
o.a. info over Vijfsluizen (oktober 2007)
Zie
samenvatting rapport duurzame ontwikkeling
stationsgebied Vlaardingen (let op
rollator vriendelijke routes!) Zie ook de Vouwposter
Berichten
mei 2007
Berichten
januari 2007
Berichten
is een PDF bestand.Je hebt Adobe reader software nodig, als je die
nog niet hebt: deze kan je gratis
installeren (klik op onderstaand Adobe
logo en volg de instructies).
Het project Rivierzone
omvat de strook van ongeveer 5 kilometer
lang, gelegen aan de Vlaardingse Nieuwe
Maas, met een oppervlakte van 350
hectare. Het strekt zich uit van
NS-station Vlaardingen-Oost/Vijfsluizen/A4
via de Koningin Wilhelminahaven, de
Buitenhaven en de Oude Haven tot aan
bedrijventerrein De Vergulde Hand als
meest westelijke punt. Het
gemeentelijke Projectbureau Rivierzone
is het centrale aanspreekpunt voor alle
Rivierzone-zaken. Het projectbureau
voert overleg met betrokken burgers,
bedrijven en instellingen en bereidt de
politieke besluitvorming voor.
Vraag
gemeente (mei 2005):
Uw mening over... kunst in de
Rivierzone
Wat
vindt u ervan?
Het uitzicht over het water,
wordt in bijna alle
beschrijvingen van de
Rivierzone geroemd. Maar hoe
zit het met de ‘kunst uit
menselijke handen’?
Wat vinden de bewoners van de
kunstwerken in hun buurt; zijn
dat er genoeg, te weinig, te
veel? Staat er eigenlijk wel
een kunstwerk bij u in de
buurt en zo ja, wat vindt u
ervan?
Heeft u ideeën over kunst en
wilt u meedenken over
mogelijkheden? rivierzone@vlaardingen.nl.
Hier is
een stukje uit het rivierzone nieuws van
december 2005:
Westhavenkade krijgt
wandelpromenade
Een opknapbeurt voor de
historische Westhavenkade, de verbinding
tussen de Rivierzone en de stad, daar is
niemand op tegen. Een wandelpromenade
langs de Oude Haven, mooie bankjes en
sierlijke lantaarnpalen. Maar als zo’n
opknapbeurt parkeerplaatsen kost, zijn
er toch bezwaren.Vooral van
ondernemers.Verslag van een
informatieavond op het stadhuis. De
gemeente heeft plannen om de
Westhavenkade fraaier in te richten.De
herinrichting is een onderdeel van de
Rivierzoneplannen, maar past ook in het
plan om de ‘Cultuurhistorische As’
van Vlaardingen (de gebieden rond het
Buizengat, de Oude Haven en de
Buitenhaven) aan te pakken.Deze zomer
lag het voorlopig ontwerp voor
herinrichting van de Westhavenkade ter
inzage.Ook organiseerde de gemeente een
informatieavond waar de plannen werden
toegelicht. Op de informatieavond blijkt
dat veel omwonenden en ondernemers de
herinrichting wel waarderen. Sommige
bewoners maken zich zorgen over de
snelheidsremmende verkeersplateaus. Ze
zijn bang dat er schade ontstaat aan de
oude panden als er zware vrachtwagens
over die plateaus denderen. Een bewoner
oppert om vrachtwagens helemaal van de
Westhavenkade te weren, maar dat stuit
op grote bezwaren van de ondernemers.
Die ondernemers zijn ook kritisch over
de parkeermogelijkheden. In de nieuwe
situatie zijn er minder parkeerplekken
beschikbaar. Projectleider Gert de Goede
zegt dat de gemeente nog bezig is met
tijdelijke parkeerruimte, maar daarover
is nog geen zekerheid. Een definitieve
oplossing is er pas over een paar
jaar,wanneer er in het Centrumgebied een
of twee nieuwe parkeergarages gebouwd
kunnen worden. Een aantal ondernemers
heeft daar problemen mee.De heer Den
Breems (Verfhandel Vermeer):‘We hebben
de indruk dat de gemeente te snel wil.
Ik vind dat we meer tijd moeten nemen om
het plan goed uit te werken. Eerst moet
er alternatieve parkeerruimte zijn.’
Gilbert de Wildt, eigenaar van
Bierlokaal Petrus en het nieuwe
Eetlokaal Petrus is ook kritisch over de
parkeerplaatsen. Maar hij ziet ook
pluspunten.‘Als ik zie hoeveel mensen
hier elke dag stoppen om naar mijn pand
te kijken, dan zeg ik: het is een goede
zaak dat we de boel hier wat fraaier
maken. ’De Wildt oppert om een
parkeergarage te bouwen op de plaats van
de Lijnbaanhallen. Dat idee vindt
bijval. Gebiedsmanager Rob de Jonge
licht toe dat zo’n garage inderdaad op
de agenda staat. Het opknappen van de
havenkades kan echter al beginnen
voordat de plannen hiervoor definitief
zijn. Naar aanleiding van de
informatieavond heeft de gemeente
gesprekken gevoerd met bedrijven en
bewoners die specifieke vragen of
ideeën hadden. In juli en augustus
heeft de gemeente de inspraakreacties
verwerkt. Als het goed is zullen
burgemeester en wethouders deze maand
nog een beslissing nemen en kunnen de
werkzaamheden aan de Westhavenkade in
oktober starten.