Watou | Dorp | Huisje | Poëziezomer | Bier | Links |
Recensie Volkskrant maandag 2 juli 2007: lees als PDF (Adobe)
Recensie De Standaard: 30 juni 2007:
Tankstation van Job Koelewijn, gemaakt van boeken
CLOSE-UP KLINKENDE NAMEN OP POEZIEZOMER De Poëziezomer van
Watou nodigt de bezoeker uit de oren te spitsen. De stilte, het thema van dit
jaar, is maar schijn. Op alle locaties gonzen vreemde klanken en murmelen de
stemmen.
Poëzie en hedendaagse kunst, ondergebracht in stallen en scheefgezakte schuren.
Een landschap waar je vanzelf lyrisch van wordt. Een dorpsplein vol uitnodigende
terrasjes. Wat Watou 's zomers te bieden heeft, is uniek.
De formule van de Poëziezomer is al eindeloos gekopieerd, in heel Vlaanderen.
Toch blijkt het origineel moeilijk te kloppen. De zinnenprikkelende sfeer, de
artistieke keuzes en het spel van associaties waartoe de bezoeker aangemoedigd
wordt: ze maken Watou telkens weer bijzonder.
Langs de vijf etappes van het bekende circuit valt dit jaar een homogene editie
te ontdekken. Er is werk te zien van klinkende namen, zoals William Kentridge,
Joseph Beuys of Yoko Ono. Daarnaast vallen er ook ontdekkingen te doen. Zoals
steeds zijn de bijhorende gedichten met zorg gekozen, met aandacht voor een
jonge generatie dichteressen, maar ook voor habitués als Claus, Komrij en
Korteweg.
Stilte en ondefinieerbare geluiden vormen de soundtrack van Watou 07. Het thema,
dat je nog het best als 'verstilling' kan omschrijven, werkte inspirerend.
De organisator Gwy Mandelinck een versregel als uitgangspunt. In het motto van
dit jaar heeft Hans Faverey het over het zwijgen en wat eruit voort kan komen.
Het kan een bron zijn van innerlijk geruis en noise. En wie weet,
misschien komt er uit het zwijgen ook iets creatiefs voort en neemt de muze
over.
Mandelinck: 'We zijn allemaal praatziek. Toch lukt het maar zelden om de essentiële
dingen onder woorden te brengen. Zo groeit de sprakeloosheid, een gevoel van
onmacht dat we allemaal herkennen. We hunkeren naar geluid, maar komen uit bij
stilte.'
Spiegelbollen
Stil is het in de donkere stallen van het Grensland. Waar de koeien vetgemest
werden, staan nu vier piano's opgesteld. Eentje zelfs op zijn kop, bovenop een
kleurrijke laag doeken. Geen enkel instrument kan een noot produceren. De
installatie brengt een hommage aan radicale componisten als John Cage en La
Monte Young, die stilte en omgevingsgeluiden tot onderdeel van hun muziek
verklaarden.
Wat verder beland je in een carrousel van dansende lichtjes, opgewekt door
gigantische spiegelbollen. De Zwitserse kunstenaar John Armleder creëert een
wereld van trance. Luceberts gedicht 'Ik draai een kleine revolutie af' past
plots als gegoten, zoals het traag en bezwerend wordt voorgelezen door Dirk
Roofthooft.
Het woord blijft stom in Sanctuary, een installatie van Job Koelewijn in
de Douviehoeve. Hij presenteert een complete bibliotheek, maar de
wereldliteratuur is vastgeschroefd, versneden en opeengestapeld tot een
tankstation dat volledig uit boeken is samengesteld. Het is een surrealistisch
beeld. Het tankstation, symbool van de vluchtige passage, wordt hier
getransformeerd tot een oord van meditatie.
Ook de poëzie nodigt dit jaar uit tot een intieme, sacrale benadering. Koen
Vansynghel, die voor de derde keer het ruimtelijk ontwerp bedacht, is geen
voorstander van theatrale uitvergroting. Hij vindt dat gedichten op poëziehappenings
iets te makkelijk in hun blootje gezet worden. De verzen kregen daarom een
plaatsje in houten schrijnen. Het zijn diptieken of triptieken, waarin de poëzie
als een kwetsbaar kleinood opgeborgen is. Wachtend op een geduldige lezer die de
luiken openmaakt.
In de kerk van Watou hangt het grootste exemplaar. Het houten frame is wel vier
meter lang en bevat het beroemde gedicht 'Voyelles' (De klinkers). Rimbaud
verbindt er klanken met kleuren en kent ze in één beweging ook mystieke
kwaliteiten toe.
Geluiden leiden een zelfstandig leven in Watou. In een van de kamers van
Douviehuis hoor je alleen het getik van een beitel. Elders staat een kleine
zwarte doos van Lara Favaretto opgesteld, waaruit aanhoudende lachsalvo's
opklinken.
We mogen ons niet vergissen, zegt Mandelinck. Het dorp is dit jaar niet tot
stiltegebied uitgeroepen. 'Integendeel: alle geluiden van de wereld zitten dit
jaar in Watou.'
Om ons van die klankrijkdom te overtuigen, troont hij ons mee naar de video The
hand van de Franse kunstenaar Melik Ohanian. Op negen schermen zie je
Armeense arbeiders een choreografie van ritmisch handgeklap opvoeren. Hun handen
vertellen hun levensverhaal.
Een van de sterkste video's speelt zich af in een angstaanjagende stilte. Mircea
Kantor heeft een wolf en een hert opgesloten tussen de hagelwitte wanden van een
galerie. De rusteloze dieren cirkelen traag om elkaar heen, de oren in de nek.
De Roemeense kunstenaar is vertrokken van een politieke boodschap, de moeizame
verhouding tussen Oost en West. Maar in zijn woordenloze video kan je evengoed
een treffend beeld van moderne paranoia zien.