Biënnale Venetië 2009
De recensies (juni 2009)
NRC Recensie Curator Daniel Birnbaum toont vrolijke kunst met idealistische ondertoon. Vakantievertier op Biënnale Venetië. Kunst waaruit een visie op de wereld spreekt, hoeft niet zwaar te zijn, vindt Daniel Curator. De curator koos toegankelijke kunst met een idealistische tintje.
Kunstblad Metropolis De economische crisis in de wereld vertaalt zich op de Biënnale van Venetië in een opvallende hoeveelheid neerslachtige kunst, die zich beweegt tussen melancholische inertie en extrovert nihilisme. De Volkskrant Hierbij een enkel citaat uit de lange recensie en doorklik links naar de twee artikelen. Bovendien
laat de biënnale van 2009
sinds lange tijd zowaar weer eens een
echte kunsttentoonstelling zien in de
Arsenale en het Palazzo delle Esposizione,
samengesteld door de Duitse directeur van
de Städelschule en
het tentoonstellingsinstituut Portikus in
Frankfurt, Daniel Birnbaum. Het is een
verademing, omdat Birnbaum alle
kunstwerken zoveelmogelijk ruimte geeft. Want
één ding kan je duidelijk stellen:de Biënnale
van Venetië is niet zo maar
een overzichtstentoonstelling, zoals er
door de jaren heen zo vele van zijn. De Grand Old Lady is een event, een
happening, waarnaar twee jaar lang wordt
uitgezien. Waarnaar, net als bij de
Documenta in Kassel, duizenden
journalisten en geïnteresseerden afreizen,
omdat er verwachtingen worden gewekt.
De Standaard
|
||||||||||