Kunst | Onze kunst | Gedichten | Biënnale Venetie | Documenta Kassel | MARTa museum Herford | Verbeke Foundation | Links |
Jan Hoet is een van onze inspiratoren geworden bij het beleven van hedendaagse kunst. Is ook oprichter en directeur geweest van het SMAK in Gent (Stedelijk Museum voor Aktuele Kunst) en jarenlang de man van de beeldende kunst bij de Poëziezomers van Watou. Nu dus artistiek directeur van het Marta museum in Herford.
We bezochten op 13 augustus 2005 zijn openingstentoonstelling Heroes . In 2008 richtte Jan Hoet twee afscheidstentoonstellingen in. De eerste: Ad Absurdum, de tweede en zijn afscheidstentoonstelling: Loss of Control. Beiden bezochten we. Jan Hoet is steeds zeer zichtbaar in het museum, zowel lijfelijk (aanspreekbaar) als met zijn kijk op kunst. De rondgang op de MARTa video's is zeer verhelderend en is vaak biografisch van aard.
Hieronder een impressie van de drie tentoonstellingen, in omgekeerde volgorde van verschijnen.
Bezocht op 21 december 2008
Pornocrates (1878)
|
|
Helaas mochten we op deze tentoonstelling geen foto's maken. LOSS OF CONTROL: de permanente uitwisseling tussen kunst en leven, tussen krankzinnigheid en genialiteit, tussen dood en sexualiteit. Félicien Rops’ (eind 19e eeuw) had het gemunt op de hypocrisie van de Bourgeoisie en de decadente uitwassen. Hij 'behandelde' ook het Satanisme. Zie deze beschrijving van een tentoonstelling uit 2005 (kunsthal Rotterdam) Jan Hoet maakt een connectie met Jacques Charlier, een eeuw later. Nieuw voor ons was de stroming 'Art Brut' of ook wel 'Outsiderskunst'. Zie ook hier. Jan Hoet's vader was psychiater, hij is veel in aanraking geweest met psychiatrische patienten die ook 'Art Brut' produceerden. Een belangrijke exponent van Art Brut is Jean Dubuffet. Hij is ook de man van de 'tuin' in Kroller Muller op de Hoge Veluwe. Zie hier.
|
We bezochten Herford op 6 juli 2008. Hieronder een kleine indruk. Het was zeer veelzijdig: video's (stofzuigen op het strand; wandelend huis), Schilderijen (Picasso, Magritte, Picabia, Nauman etc), machines (o. a.de personal Cloaca van Wim Delvoye- niet te dicht in de buurt komen, de luchten zijn niet te harden), sculpturen etc. En dat alles in schitterende entourage van dit museum. Zoals Jan Hoet zegt: 'absurditeiten zijn alleen maar schijnbaar een uitdrukking van zinloosheid. De energie ervan geeft nieuwe inzichten' (of zoiets). En zo is het, eigenlijk absurd. Het maakte de 200 km trip naar Herford weer zeer de moeite waard.
Ein tonnenschwerer Berg von Zucker, aus dem ein
Einkaufswagen ragt; ein überdimensional wirkender Flugzeugreifen, der
an einer Museumswand befestigt hochtourig in Schwingungen gerät; zwei
Kunsttransportkisten, die in einem realen Moment des fiktiven Unglücks
ineinander verkeilt sind; ein Haarfön, dessen Betriebsgeräusch durch
ein Mikrophon verstärkt in den Ausstellungsraum übertragen wird... .
|
' zonder titel', 2007. Thomas Rentmeister |
Felix Droese, geboren in 1950 |
'De kraaiende haan' 2000-2008; Koen Vanmechelen |
'sorry', 197; Guillaume Bijl |
'Von Hinten', Via Lewandowsky |
'Powerless Structures' 2001; Elmgreen & Dragset |
'Tree-trunck bench for droog', 1999; Jurgen Bey |
'Wortelvulling' I, 2007; Veronica Brovall |